Viewing 1 reply thread
  • Author

Hej!
      Jag har en snart 7årig connemarakorsning på ca 155cm.
      Har haft honom sedan föl och vi har sedan start tränat en del markarbete, i form av nh. Och då att hästen ska välja att följa mig och lyssna. Vi rider även mycket bettlöst och barbacka varvat med hoppning och dressyr.
      Men det här med trickträning och belöning är helt nytt för oss!

Hittills har vi testat att stå stilla, backa och lyfta benet, det har funkat bra med kli som belöning och han är väldigt snabb på att förstå vad jag vill! Detta funkar bra i boxen, men så fort jag provar utanför stallet, så tappar han fokus på mig/oss och måste ha koll på allt som händer runt omkring, detta har nog med trygghet att göra.

Tips på hur jag ska få honom att släppa omgivningen? Utan att behöva dra i honom?
      Har provat mina vanliga ljud, vissling och ” som funkar i hagen och när jag rider.

Lina Zacha
      Keymaster

Om det fungerar bra i boxen, så börja där. Repetera sedan precis utanför boxen. Sedan i boxen igen. När det fungerar utanför boxen, repetera utanför stallet. Sedan utanför boxen igen. På så vis jobbar du samman den plats som fungerar, med en “ny” plats, så att även den fungerar.
        Tänk dock på att inte tjata sönder det hela, träna kort och koncist. Låt träningen ta flera dagar, bygg på över tid. Umgås mycket med honom däremellan, träna på att bara vara tillsammans utan att “tänka träning”. Studera vad som får honom att trivas, hur hans trygghetsbehov ser ut och vad som intresserar/motiverar honom. Låt inte träningen kretsa kring vad han ska göra/lyda dig, utan på vad du kan göra för honom.

Viewing 1 reply thread
    • You must be logged in to reply to this topic.